Haar & Mode Petra

Rijdend over het Westerveen kan ik het niet laten even naar links te kijken de Meidoornstraat in. Het is nog wennen om Haarmode Petra daar niet meer te zien. Als import Nieuwleusenaar weet ik niet anders dan dat Haarmode Petra daar gevestigd is. Wij maakten al snel kennis met Petra en Arold door onze oudste zoon Rowan. Een deel van zijn leven loopt parallel met die van Steven de jongste zoon van Petra en Arold. De jongens zaten op de basisschool bij elkaar in de klas, voetbalden en voetballen samen bij dezelfde vereniging en speelden na schooltijd weleens samen. Zoals veel ouders zullen herkennen betekent dat in het begin kinderen brengen en halen. Herinneringen die weer boven komen en nu mij goed van pas komen. 

Petra is nog bezig in de kapsalon en ik neem plaats aan de grote houten tafel. Al snel wordt mij door een van de dames iets te drinken aangeboden. De open sfeer en de warme inrichting geeft een gevoel van welkom zijn. Ik ken de nieuwe kapsalon alleen van verhalen thuis. Zelf kom ik niet meer bij de kapper omdat een groot deel van mijn hoofdhaar geheel op eigen initiatief definitief afscheid van mij heeft genomen.
Ik neem de tijd om eens rustig om mij heen te kijken. Wat direct opvalt is dat Haarmode Petra meer is dan een doorsnee kapsalon. De exclusieve dames en heren salon is stijlvol ingericht. Toch is dat niet het eerste wat opvalt wanneer je de zaak betreedt. Een stijlvolle Mode Boutique is het eerste wat de aandacht trekt. Daarnaast bevindt zich een winkelruimte  waar consumenten en professionals terecht kunnen voor shampoo, gel en andere kappersbenodigdheden. 

Maar dat is nog niet alles bij Petra kun je ook terecht voor beauty behandelingen. Achter de schermen vindt er ook veel bedrijvigheid plaats. Zo runt de oudste zoon, Lennard, de webwinkel. Kortom genoeg stof om over te praten en ik sta dan ook enthousiast op wanneer Petra mij uitnodigt om met haar mee te gaan.

De eerste vraag hoe het allemaal zo is gekomen zorgt ervoor dat Petra er eens goed voor gaat zitten. Waar het hart vol van is vloeit de mond van over is het gezegde. Dat geldt zeker ook voor Petra. Enthousiast begint ze dan ook te vertellen.
De ontwikkeling van de kapsalon is snel gegaan. In 1990 is ze gestart aan de Meidoornstraat. Samen met een medewerker runde ze toen de zaak. Maar algauw was dat te weinig. Na een jaar was de zaak al uitgegroeid naar twaalf stoelen en zes kapsters.
In 5 jaar tijd hebben er 10 verbouwingen plaats gevonden. De woonruimte verhuisde van de begane grond naar de eerste verdieping omdat de zaak steeds meer ruimte opeiste. Arold kon vanwege fysieke klachten zijn oude werk niet langer meer uitvoeren. In eerste instantie ondersteunde hij Petra door de zorg voor de kinderen op zich te nemen, de administratie bij te houden, personeelszaken te regelen, vertegenwoordigers te ontvangen enz..

Door de groei van de zaak breidden Arolds werkzaamheden ook uit. Zeker toen de kinderen minder verzorging nodig hadden kon Arold zich nog meer op de zaak gaan richten. Petra en Arold blijken geboren ondernemers. Zo hebben ze aan de Meidoornstraat een zonnestudio gehad. Petra kreeg van veel klanten vragen over hoe men zelf hun kapsel het beste konden onderhouden. Deze vragen hebben er toe geleid dat een groothandel werd opgestart waar klanten benodigdheden konden aanschaffen om hun haar te verzorgen. De stap om zich met dameskleding te gaan bezighouden is ook geïnspireerd door vragen van klanten naar hun bedrijfskleding. Reden toen voor Arold en Petra om de mogelijkheden te onderzoeken om een modeboutique op te starten. Het resultaat is dat er nu stijlvolle kleding wordt aangeboden. “Belangrijk vinden wij dat mensen tegen redelijke prijzen kleding kunnen kopen waar ze zich in thuis voelen. Daarom betrekken wij ook kleding van verschillende gerenommeerde kledingmerken zodat er voor iedere smaak wel keus is.”

Deze opmerking van Petra doet mij aan een ‘merk’ herinneren. Natuurlijk heb ik dit gesprek voorbereid door even op de site van Petra te neuzen (www.haarmodepetra.nl) Bij de merken werd Juffrouw Jansen genoemd. Als mode-analfabeet vind ik het maar vreemd dat ze van klassieke combinaties in het zwart houdt. Petra lacht en maakt duidelijk dat Juffrouw Jansen een bekend merk is met een specifieke lijn en geen personage is.  

De groothandel groeide gestaag. Met name de laatste drie jaar door toedoen van Lennard, breidde de groothandel onder invloed van het internet zich uit tot een webwinkel waar wel duizend artikelen aangeprezen worden. Lennard heeft zich na zijn mbo opleiding Internationale Groothandel  verder gespecialiseerd door deelcertificaten te halen op hbo niveau. Mede door werkervaringen opgedaan bij andere bedrijven is hij de perfecte man om deze tak van het bedrijf te beheren. “Lennard heeft altijd interesse gehad voor het bedrijf en zijn schoolkeuze kwam dan ook niet uit de lucht vallen. Dat deze tak zich zo snel heeft ontwikkeld stemt Petra heel tevreden en maakt haar trots.. “Lennard is het gezicht van Haarwereld en onder zijn leiding heeft het een snelle groei doorgemaakt.”   

Het pand aan de Meidoornstraat werd dan ook te klein. Het pand aan de Grote Markt 46 biedt meer mogelijkheden. Het werk heeft niet onder de verhuizing geleden. “Nelleke je vrouw was onze laatste klant aan de Meidoornstraat.” herinnert Petra mij. “Best leuk omdat ze eigenlijk zowat vanaf het begin bij ons klant is. ”De opening is verricht door loco burgemeester Agricola samen met Lennard. De kapsalon aan de Meidoornstraat is door burgemeester de Jong  geopend terwijl hij Lennard op zijn arm droeg. Steven was nog niet geboren. Een foto van dit tafereel is op het fotobord bij de koffietafel nog te bewonderen.  

Om de groei van het bedrijf in cijfers uit te drukken hoef je alleen maar te kijken naar het aantal medewerkers. Van 1 medewerker vanaf dag een naar 25 medewerkers in het nieuwe pand. Je zou verwachten dat Arold en Petra geen tijd hebben voor andere zaken. Maar daar vergis ik mij in. Petra doet ook veel vrijwilligerswerk. Zo is ze verbonden aan het Hospice in Dalfsen. Hier deelt ze haar ervaringen ten gunste van het Hospice. Niet vreemd om te horen dat Petra zich inzet voor fondswerving. Ervaringen opgedaan in de sponsorcommissie van USV, haar vele contacten en haar enthousiasme zijn een pre voor deze functie.

Samen met Dick Heuckeroth heeft Petra examens afgenomen bij de Anko (Kappersorganisatie). Dick heeft een kapsalon in Staphorst en Petra heeft daar het vak geleerd..Zoals eerder geschreven is Petra ook een zeer gewaardeerd lid van de sponsorcommissie van USV. Daarnaast is Haar & Mode Petra ook een gewaardeerd sponsor van onze vereniging. Shirtjes met hun naam op de voorkant zijn niet weg te denken en ook siert een bord van hun de afrastering van het voetbalveld. Maar als je denkt dat Petra en Arold alleen op USV gericht zijn zit je mis. “Wij vinden sporten belangrijk en dragen graag bij aan het sociale leven in ons dorp! Bovendien schijnt sport te verbroederen en mensen tot elkaar te brengen.” Op mijn gebruikelijke vraag of sponsoren rendabel is haalt Petra de schouders op. “Dat is niet onze insteek. Bovendien is het moeilijk te beoordelen. Ik weet niet of mensen naar ons toekomen omdat wij hun vereniging sponsoren. Het geeft wel een stukje naamsbekendheid natuurlijk maar of daar ook omzet uit voortvloeit is moeilijk te beoordelen!” 

“Als dorpskapper ben je natuurlijk heel erg gericht op activiteiten binnen de gemeenschap om je te profileren!” merk ik op. Petra haalt haar schouders op. “Natuurlijk komen veel van onze klanten uit ons dorp maar vergis je niet in de aanloop van buitenaf!” Uit de wijde omgeving weet men de kapsalon te vinden. Er komen klanten uit Zwolle, Dalfsen, Kampen, Genemuiden Dedemsvaart. Zo kan Petra nog wel verschillende plaatsen opnoemen. “Wij hebben zelfs klanten die om de zes weken uit Rotterdam komen en Heerenveen.” Het is duidelijk dat mensen terugkomen wanneer ze tevreden zijn over hun kapsel, over de service etc.. Om klanten tevreden te houden wordt er veel van hun en het personeel gevraagd. Om aan die vraag te voldoen bezoeken Petra, Arold en de medewerkers regelmatig de WK voor kappers. Ze reizen daarvoor de hele wereld af. Niet om zelf mee te doen maar om te kijken en te leren. Om de nieuwste trends zich eigen te maken volgen ze daar dan ook workshops. “Ons werk is erg modegevoelig. Dat geldt voor zowel de haarmode, de kleding als ook voor de beautysalon. Steeds zijn er nieuwe ontwikkelingen en als je bij wilt blijven moeten we ons ook  blijven scholen.”

“Het kappersvak is een bijzonder beroep. Niet alleen het kappen moet je liggen ook het contact met de klant is belangrijk. Mensen delen veel met je en soms is het best moeilijk. Zeker wanneer een klant die al jaren bij je komt vertelt dat het de laatste keer is dat de kapsalon bezocht wordt omdat de levensverwachting voor die persoon miniem is!” Petra is even stil. “Hoe ga je daar mee om?” “Over het algemeen draai ik de bladzijde om wanneer de klant de zaak heeft verlaten. Het heeft geen zin om het te onthouden en bovendien voorkomt het dat je er met anderen over praat. In geval van afscheid nemen werkt dat niet zo natuurlijk. Je hebt toch een band met elkaar opgebouwd.”  

Wanneer je zo de groei van de zaak doorneemt lijkt of alles altijd voor de wind is gegaan. Maar helaas kent Petra ook de andere kant. “Wanneer ik mogelijkheden zie zet ik mij altijd voor tweehonderd procent in om het te verwezenlijken.” Een mooie instelling maar ook een valkuil. Petra was op een gegeven moment de balans kwijt tussen werken en ontspannen. De rekening die ze gepresenteerd kreeg heeft haar veel gedaan. Een burn out!  Totaal opgebrand was ze. “Een vreselijke tijd maar veel van geleerd.” Ik kijk haar nieuwsgierig aan. “Ik zit nog steeds vol met nieuwe ideeën maar ga er nu anders mee om. Ik heb nu veel meer balans tussen werken en vrije tijd. Iets wat ik moest leren om ook voor mijzelf te zorgen.”

“Sport jezelf ook?” vraag ik haar. “Jaaaa…..ik ben lid van de sportschool!” Petra lacht. “Maar daar is ook alles meegezegd! De enige sport die ik nog wel wil doen kan helaas maar zelden uitgevoerd worden.” Petra trekt met haar gezicht. “Ik vind schaatsen mooi. Geen rondjes maar tochten…. maar wanneer kun je dat nog doen in ons land?” Vroeger heeft Petra aan judo gedaan. Ook hier zette ze zich volledig voor in.. De bruine band heeft ze gehaald. “Op het laatst wilden geen meisjes meer tegen mij vechten en kreeg ik jongens om mee te trainen. Gaande weg verflauwde toen de motivatie om verder te gaan.”

“Eigenlijk best bijzonder om samen met je man een bedrijf te runnen.” merk ik op. Petra’s gezicht begint te stralen. “Wij kennen elkaar al 37 jaar en zijn 34 jaar getrouwd. Gelukkig getrouwd. Niet dat er bij ons geen meningsverschillen zijn hoor. Dat komt overal voor dus ook bij ons maar het was liefde op het eerste gezicht en dat is gewoon niet overgegaan!” Arold en Petra hebben elkaar voor het eerst ontmoet bij Takens. Petra was toen 16 jaar en wilde dat voor Arold niet weten. Toen Arold vroeg hoe oud ze was zei ze dat ze volgend jaar 18 zou worden. Een tijdje later was ze jarig en Arold kwam ook op haar verjaardag. Daar hoorde hij dat Petra 17 jaar was geworden. “Zeventien?” had Arold verbaasd gezegd. “Je bent toch 18 geworden?” “Nee....” had Petra toen gezegd “Ik heb gezegd volgend jaar word ik 18 en daar is geen woord van gelogen!”

Zoals al eerder vermeld zijn Petra en Arold de trotse ouders van Lennard en Steven. Beide jongens wonen al een tijd op zich zelf. Steven is na zijn studie in Groningen, in Zwolle gaan wonen en werkt in Apeldoorn. 

De tijd is voorbij gevlogen en de zaak vraagt weer om Petra’s aandacht. Achteraf gezien had ik Arold en Lennard ook best kunnen vragen om bij het gesprek aanwezig te zijn. Haar & Mode Petra is een familiebedrijf geworden en ik ben best nieuwsgierig naar de mannelijke beleving. Maar misschien wel goed dat ik alleen met Petra aan tafel zat. Groot kans dat anders dit interview in boekvorm verschenen was. Het verrast mij telkens weer hoe boeiend het is de geschiedenis van een bedrijf te horen.   

Petra bedankt voor je openhartigheid en voor jou, Arold en Lennard veel succes en werkplezier in het nieuwe pand.

 

Contact met USV

Voetbalvereniging USV
Sportpark Hulsterlanden
Kon. Julianalaan 71
7711 KL Nieuwleusen

Telefoon: 0529 482 633
Email: info[at]unionsv.nl

Lid worden van USV?

Iedereen die graag in verenigingsverband wil voetballen, kan lid worden van USV. Zowel jeugd als senioren, jongens en meiden, dames en heren zijn welkom bij USV met de mooie accommodatie op sportpark Hulsterlanden.

Meer informatie en aanmelden >

Social Media en USV

Voetbalvereniging USV is ook actief op diverse sociale media. Op Facebook kun je lid worden van onze pagina om het laatste nieuws te volgen.

Volg ons op Twitter om op de hoogte te worden gehouden van wedstrijden en ander 'snel' nieuws!