Bos Bedden (Droom bedden)

Interview met Lianna Veerman-Huiskes en Rutger Veerman van Bos Bedden

Op weg naar mijn nieuwe kandidaat-gesprekspartners moet ik automatisch terugdenken aan mijn vorige gesprek. Gerwin Kijk in de Vegte van Stuuk en Design deelde zijn enthousiasme met mij voor zijn bedrijf en waar hij voor stond. Ik ben op weg naar Bos Bedden om hen te benaderen voor een interview. Op het eerste gezicht lijkt het niet voor de hand liggend dat mijn gedachten teruggaan naar dat gesprek met Gerwin. De enige overeenkomst die beide bedrijven met elkaar hebben is een sponsorovereenkomst met ons USV. Gerwin liet mij toen echter weten dat hij een samenwerkingsverband was aangegaan met Bos Bedden. Stuuk en Design gaat afscheidingswanden plaatsen in de showroom van Bos Bedden. Ik ben dus best benieuwd naar het resultaat.

Nieuwsgierigheid is niet de enige motivatie om Bos Bedden in de spotlight te willen zetten. Vorig jaar heeft Lubertus Talen afstand gedaan van Bos Bedden om van zijn pensioen te gaan genieten. Lianna en Rutger Veerman zijn de uitdaging aangegaan om het bedrijf over te nemen. Op zich is het overnemen van een bedrijf een bijzondere stap in iemands leven. Nu was het door de hele situatie met lockdowns en allerlei andere door de wet voorgeschreven maatregelen niet bepaald het makkelijkste moment om in te stappen. Reden genoeg dus om dit bedrijf eens te gaan benaderen. Het eerste contact was hartelijk. Ik was nog maar net binnen en ik had al een kop koffie voor mij staan. Zelfs voordat ik de eigenaar had ontmoet. Het duurde niet lang of Rutger Veerman meldt zich en stelt zich voor. Het verbaast mij enigszins dat Rutger een nog jonge ondernemer is. Vanuit mijn perspectief had ik een iets ouder persoon verwacht. Achteraf had ik de leeftijd van Rutger kunnen inschatten wanneer ik thuis de naam van de nieuwe eigenaar eerder had laten vallen. Rutger en mijn zonen kennen elkaar van hun eerste baan als vakkenvullers bij Albert Heijn. Inmiddels alweer de nodige jaren geleden. Rutger is getrouwd. Samen met zijn vrouw Lianna is hij het Bos Bedden avontuur aangegaan. Rutger fulltime en zijn vrouw parttime. Rutger reageerde enthousiast op mijn vraag of hij zijn medewerking wilde verlenen aan een gesprek voor de rubriek Sponsor in de spotlight. Hij roept zijn vrouw erbij en hij stelt Lianna aan mij voor. Ook Lianna reageert enthousiast en een afspraak is dan ook snel gemaakt.

Na mijn auto, een week later, geparkeerd te hebben naast het bedrijf, ga ik op zoek naar de personeelsingang. De showroom is nog gesloten. De eerste de beste deur aan de zijkant is afgesloten en zo te zien is hier Radio Vechtdal FM gehuisvest. Op een deur verderop staat te lezen: ‘Artiesteningang’. Moet ik dus ook niet zijn. Althans dat schiet door mijn gedachten. Achter het gebouw staat iemand bij een auto die mijn bewegingen belangstellend gadeslaat. “Zoekt u iemand of iets?” vraagt hij terwijl hij op mij afkomt. Ik knik. “Ja, ik heb een afspraak bij Bos Bedden en mij is gezegd dat ik me via de zijdeur kan melden maar ik zie geen deur voor Bos Bedden?” stel ik half vragend. De man lacht hartelijk. “Maar meneer dan moet u toch de artiesteningang hebben voor uw optreden.” Ik moet lachen. “U heeft ervaring?” Hij knikt en met een grote grijns laat hij me weten al vele jaren gebruik te maken van de artiesteningang. “Medewerkers van Bos Bedden zijn nu eenmaal kunstenaars”, zijn de laatste woorden die ik van hem hoor. Even later deel ik dit grappige voorval met Lianna en Rutger. “Oh, dat was vast Lubertus Talen,” laat Rutger lachend weten. “Hij heeft achter het bedrijf nog dieren staan die hij dagelijks komt verzorgen.” Nu de naam van de vorige eigenaar is gevallen ligt het voor de hand om te vragen hoe Lianna en Rutger ertoe zijn gekomen om het bedrijf over te nemen.

BB 0Het overnemen van Bos Bedden is op hun pad gekomen. Rutger runde eerst, samen met Lianna, 4 webshops. Een intensieve baan was dat. In eerste instantie het opzetten van een webshop en daar komt het beheren automatisch uit voort. De grootste webshop bood producten aan om op een biologisch verantwoorde manier onkruid te bestrijden. Mooi is het om te zien dat de webshops aansloegen. “Dat betekende echter ook dat de werktijden meegroeiden. Bestellingen moesten op tijd verzonden en bezorgd worden.” Een paar keer heeft Rutger stappen moeten ondernemen om opslag en werkruimte uit te breiden. “De werkdruk werd steeds groter en telkens opnieuw was er de vraag of er meer ruimte en personeel moest bijkomen.” Lianna kon na de geboorte van hun eerste kind Jayden niet terug naar haar oude werkgever omdat haar contract niet verlengd werd. “Op dat moment best vervelend”, laat Lianna weten. “Maar achteraf gezien moest dat gewoon zo zijn. Anders was ik nooit bij Rutger gaan werken en hadden we hier nu niet gezeten.” Deze opmerking leidt ons af naar een zijspoor. Het onderwerp is hoe bepaalde ervaringen, zowel negatief als positief, later heel anders ervaren kunnen worden. Rutger brengt het gesprek terug bij het thema. “Ze moest wel een proeftijd van 3 maanden doorlopen.” In eerste instantie denk ik dat Rutger een geintje maakt maar hij is bloedserieus. “Een proeftijd voor ons beiden eigenlijk”, vult Rutger verder aan. Lianna knikt bevestigend. “Je neemt wel risico wanneer je samen gaat werken met je partner. Hoe pakt zoiets uit in de relatie? Kun je werk en privé gescheiden houden?” Het klinkt logisch en hun ervaring was positief. Anders waren ze niet samen het Bos Bedden avontuur aangegaan.

De webshops liepen goed maar het persoonlijk contact met klanten werd als een gemis beschouwd. Alles liep via de mail of de telefoon. Het werkplezier werd mede door de werkdruk minder. De mogelijkheid deed zich voor om de 4 webshops te verkopen en na een korte tijd van thuiszitten konden Lianna en Rutger in aan de slag bij een toenmalige leverancier. Het beviel Lianna beter dan Rutger. Rutger was het niet gewend om volgens de richtlijnen van iemand anders te werken. “Ik miste het zelfstandig ondernemen”, bekent Rutger. Het was dan ook een zegen dat ze attent gemaakt werden op de mogelijkheid om Bos Bedden over te nemen. “Maar jullie hadden geen verstand van bedden. Althans niet meer dan de gemiddelde Nederlander”, merk ik op. “Maar dat was ook niet nodig. Een bedrijf kun je niet alleen draaien. Wij hebben andere kwaliteiten dan de inkoper, de verkoper of de bezorger. De verschillende kwaliteiten vullen elkaar aan en vormen samen een team. Lubertus had een goed team samengesteld. Alle medewerkers zijn meegegaan naar de nieuwe situatie.” Rutger en Lianna zijn blij met hun medewerkers. Steevast door beiden als collega’s betiteld.

“Was het spannend om die stap te maken?” Lianna kijkt Rutger aan. “Natuurlijk is het spannend, maar door die pandemie situatie werd het nog spannender.” Lianna herinnert zich dat het ondertekenen van de contracten door de lockdown tweeëneenhalve maand werd uitgesteld. Een onzekere tijd. Hoe zou deze situatie zich verder ontwikkelen? Veel onzekerheid dus! Uiteindelijk konden de papieren toch worden ondertekend bij de notaris. “Keurig op anderhalve meter afstand van elkaar. Maar dan kom je in je showroom waar klanten nog niet durven te komen. Ondanks dat de lockdown voor ons bedrijf was opgeheven, merkte je toch dat de angst er goed in zat bij de mensen.” Gelukkig normaliseert de situatie zich nu. De winkelsluiting heeft ook zo zijn voordelen gehad. De showroom heeft een metamorfose ondergaan. De samenwerking met Gerwin Kijk in de Vegte doet zich ook gelden. In een deel van de showroom is een ruimte gecreëerd voor een aantal bedden die afgescheiden zijn van de rest van de showroom door een hogere afscheidingswand, bewerkt door Stuuk en Design. De doelstelling van de samenwerking is zichtbaar en voelbaar. De warme sfeer van de ontstane ruimte onderscheidt zich van de rest van de showroom en van andere beddenshowrooms, zoals ik die ken. Een aanwinst voor Bos Bedden dat zich zo meer kan onderscheiden terwijl Stuuk en Design aan een groter publiek kan laten zien wat ze in hun mars hebben.   

Ook de op hout geprinte oude zwart/wit foto van de Dedemsvaart is een blikvanger. Wanneer je voor de showroom staat en naar binnenkijkt is die rechts goed zichtbaar. Een stukje nostalgie tussen de moderne slaapkamerinterieurs. Ik realiseer me dat de slaapkamer in deze tijd steeds meer aandacht krijgt. De persoon die er de nacht doorbrengt krijgt veel meer aandacht. “Iedereen is uniek”, laat Rutger weten. “Niet alleen in persoonlijkheid maar ook in lichaamsbouw. Tegenwoordig wordt meer en meer erkend dat ieder mens op een eigen manier slaapt. Fabrikanten houden daar steeds meer rekening mee. Ze leveren steeds minder standaard bedden en bieden de klant de mogelijkheid om in een op maat gemaakt bed te slapen. Naast dat er gekozen kan worden hoe lang en breed het bed moet zijn, is de keuze van een matras en bodem ook belangrijk. Daarbij wordt gekeken welke constructie het beste bij iemand past om tot een optimale ondersteuning van het lichaam te komen.” Ik luister geïnteresseerd naar Rutger en herken de verdere ontwikkeling in benadering van slaaphoudingen. In mijn beleving heb ik samen met mijn vrouw een bed gekocht dat we mooi vonden. Wat ik mij herinner is dat de lengte en de breedte de enige keuzemogelijkheden waren van een bed. En dat gold niet eens voor alle merken. Ook werd alleen gekeken naar het gewicht van ons ieder om te bepalen welke matras het beste was om op te slapen. Het is de bedoeling dat een mens fris en monter op staat. Dat kan alleen wanneer je goed hebt geslapen. De kwaliteit van het bed heeft daar zeker invloed op. Lianna: “Je ziet dan ook dat mensen niet meer over een nacht ijs gaan wanneer ze een nieuw bed willen aanschaffen. Het besef is toegenomen dat een groot deel van een mensenleven in bed wordt doorgebracht. Naast dat een goede nachtrust invloed heeft op de gezondheid wil het oog ook wat. Soms hoor je mensen nog weleens zeggen: wat maakt dat uit, ik slaap dan toch…maar dat is heel kort door de bocht. De slaapkamer is een plek waar meer gebeurt dan alleen maar slapen. Velen van ons zijn verwekt en geboren in de slaapkamer. Bij ziekte wordt er nog meer tijd in de slaapkamer doorgebracht. Er zijn mensen die op bed tv kijken of een boek lezen. Het ontbijtje op bed is ook een bekend fenomeen.” De boodschap is duidelijk. Eigenlijk best vreemd dat we geneigd zijn om meer geld aan onze badkamer uit te geven dan aan de slaapkamer. Zeker wanneer je kijkt hoeveel tijd er per dag doorgebracht wordt in de badkamer ten opzichte van de slaapkamer. En daar voegt de samenwerking tussen Bos Bedden en Stuuk Design zeker iets aan toe. De door hun gecreëerde ruimte laat mij voelen dat de slaapkamer geen aparte ruimte is in een woonhuis. Maar juist een belangrijk en essentieel onderdeel van de totale woonbeleving.

BB 2

Om tot de juiste keuze te komen voor wat betreft slaapcomfort en aankleding van de slaapkamer biedt Bos Bedden een scala aan mogelijkheden. Diverse merken zijn te bewonderen en helpen om een keus te maken welk bed het beste voor de klant geschikt is. Merken als onder meer Auping, Perzona en Pullman zijn te bewonderen zodat er voor elk wat wils tussenstaat. Van modern tot klassiek. Van waterbedden tot boxsprings. Onlangs is er nog ruimte gecreëerd om een nieuw merk aan de collectie toe te voegen. Het merk Magnitude is op de eerste verdieping te bewonderen. Heeft de klant liever een bed dat in hoogte verstelbaar is omdat er zorg verleend moet worden aan iemand? Of gewoon omdat de klant het prettiger vindt om in of uit een bed te stappen dat op een comfortabele hoogte staat afgesteld? Ook daarin kan Bos Bedden de klant van dienst zijn. Een riant aanbod aan zorg- en seniorenbedden, zowel eenpersoons als tweepersoons, is in het assortiment opgenomen. Wanneer je de showroom binnenstapt valt het enorme aanbod direct op. In eerste instantie lijkt het misschien overweldigend. Welk merk en wat voor soort bed past er bij uw wensen? Zoveel keus! “Daar hebben we dan ook ervaren en vakkundige mensen voor in dienst die naar de klant luisteren en van daaruit adviseren.” Rutger en Lianna kunnen uren praten over slaapkamerinterieurs, bedden, matrassen. Hoe Bos Bedden voor een verrassende wending heeft gezorgd in hun leven. Met name voor Rutger, die nu aan den lijve ervaart hoe groot het verschil is tussen webshops beheren en klanten echt zien, spreken en helpen. Het gevoel dat klanten tevreden de zaak verlaten. Omdat ze antwoorden op vragen hebben gekregen, zich hebben kunnen oriënteren of tot aanschaf zijn overgegaan.

Ondanks dat Bos Bedden klanten trekt uit een groot deel van het land voelt het zich nauw verbonden met de directe omgeving. Rutger hierover: “Nieuwleusen is te klein om een bedrijf als Bos Bedden in deze vorm bestaansrecht te geven. Toch voelen we hoe close het contact is met de directe omgeving.” Natuurlijk wil ik weten hoe dat zich vertaalt. “De directe omgeving heeft ons gemaakt tot wat we nu zijn. Die relatie is er altijd geweest. Wij ontvangen veel positieve feedback uit de omgeving. Door de mondelinge reclame is Bos Bedden tot een begrip geworden. Dat zeg ik niet omdat ik nu belang heb bij dit bedrijf. Ook daarvoor al hoorde ik ook hoe mensen praten over Bos Bedden. Het bedrijf was en is een begrip in Nieuwleusen. Bos Bedden is zich daar heel bewust van en voelt zich ook dankbaar. Om iets terug te doen sponsoren we met plezier verenigingen en evenementen. De loopgroep AG85 wordt door Bos Bedden gesponsord. Bij veel verenigingen prijkt een reclamebord langs het veld of aan de kant van een sportzaal. Sinds kort is de naam van Bos Bedden ook zichtbaar op de shirts van USV zondag 2. Een keuze gemaakt uit dank voor de steun die Rutger en Lianna hebben gehad van een speler van dit team. Niet alleen in Nieuwleusen maar ook in Zwolle, Meppel, Staphorst, Balkbrug, Dedemsvaart, Hoogeveen enzovoort zie je regelmatig de busjes van Bos Bedden. “Eigenlijk kun je wel stellen dat Oost-Veluwe, Polders, Zuid-Drenthe, Salland en het Vechtdal tot ons klantengebied behoren. Hoewel we ook buiten deze regio komen. Het komt zelfs voor dat mensen uit Amsterdam of Den Haag hier komen en tot een aankoop besluiten. Soms omdat ze in de buurt op vakantie zijn. Of omdat hun roots hier liggen.” 

BB 1

Ondanks dat Rutger uit een voetbalfamilie komt heeft hij zelf niet veel met deze sport. De grote toernooien volgt hij wel, maar zelf loopt hij liever hard. Ook heeft hij vroeger een paar jaar tennis gespeeld. Lianna bezocht voor de pandemie Helios regelmatig. Dat lag een hele tijd stil. Lianna is wel voornemens om de draad weer op te pakken. Lianna en Rutger hebben twee zonen. Jayden is 5 en gaat naar De Zaaier op school. De jongste telg heet Tobias en is 3 jaar oud. Zoals het er nu naar uitziet heeft de oudste geen voetbalbelangstelling. In tegenstelling tot Tobias. Die schopt nu al graag tegen een bal. Wie weet mogen we Tobias volgend jaar begroeten op de kaboutertraining.   

BB 3

De ochtend is voorbij gevlogen. Ik heb het gevoel dat we de hele dag hadden kunnen praten. Maar ja, aan alles komt een eind dus ook aan dit gesprek. Toch maak ik nog even van de gelegenheid gebruik om Rutger en Lianna te vragen of we nog iets niet benoemd hebben. Rutger verwijst naar een opmerking in mijn inleidende praatje. Daarin benoemde ik de contactmogelijkheden die USV zijn sponsoren aanbiedt. Zoals sponsoravonden of sponsorbijeenkomsten rond een voetbalwedstrijd. “Wanneer dit soort evenementen weer doorgang vinden, zijn wij zeker geïnteresseerd om deze te bezoeken”, laat Rutger weten.

Lianna en Rutger bedankt voor jullie gastvrijheid en het open gesprek. Ik wens jullie veel plezier in jullie werk en succes met Bos Bedden.

Interview: Werner van der Veen  

Bos Bedden 
Den Hulst 33
7711 GK Nieuwleusen
Tel: 0529 481 223
info@bosbedden.nl  
www.bosbedden.nl

 

Contact met USV

Voetbalvereniging USV
Sportpark Hulsterlanden
Kon. Julianalaan 71
7711 KL Nieuwleusen

Telefoon: 0529 482 633
Email: info[at]unionsv.nl

Lid worden van USV?

Iedereen die graag in verenigingsverband wil voetballen, kan lid worden van USV. Zowel jeugd als senioren, jongens en meiden, dames en heren zijn welkom bij USV met de mooie accommodatie op sportpark Hulsterlanden.

Meer informatie en aanmelden >

Social Media en USV

Voetbalvereniging USV is ook actief op diverse sociale media. Op Facebook kun je lid worden van onze pagina om het laatste nieuws te volgen.

Volg ons op Twitter om op de hoogte te worden gehouden van wedstrijden en ander 'snel' nieuws!